Friday, February 27, 2009

Pernahkah kita maki dia Singh celaka? - Exco Pemuda Umno

SHAH ALAM: "Pernah kita maki dia Singh celaka? Bayangkan bagaimana orang Singh rasa Singh celaka," itulah kata-kata anggota exco Pemuda Umno, Datuk Reezal Merican Naina Merican bagi melahirkan rasa terguris hati dan marah anggota pergerakan itu terhadap Pengerusi DAP Karpal Singh yang semalam menyifatkan Pemuda Umno sebagai "celaka".

Selain menggunakan perkataan itu semasa satu perbahasan pada persidangan Dewan Rakyat, Anggota Parlimen Bukit Gelugor itu juga menuduh Pemuda Umno bertanggungjawab mengirim dua butir peluru ke kediamannya di Pulau Pinang baru-baru ini.

Reezal Merican berkat,a Karpal tidak sepatutnya berselindung di sebalik undang-undang atau kekebalan sebagai wakil rakyat untuk menuduh dan menghina Pemuda Umno.

http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2009/2/27/mstar_berita/20090227115604&sec=mstar_berita

Sebagai sebuah negara yang sudah bertamadun perkara ini tidak seharusnya timbul, tetapi dalam hal ini jelas Karpal tidak tahu menghormati dan menjaga sensitiviti antara kaum. Ini hanyalah akan menimbulkan rasa tidak puas hati dan saling tidak mempercayai diantara masyarakat.

Biarpun didalam parlimen atau pun diluar sebarang kenyataan yang keterlaluan yang bersifat perkauman yang boleh mencetuskan huru hara seharusnya dielakkan. Kerana apabila kemarahan atau pun kebencian yang diterapkan sudah pasti kesan yang tidak baik akan berlaku. Masyarakat seharusnya sedar yang bila ini berlaku dan mereka yang mengeluarkan kenyataan yang tidak bertanggungjawab dan boleh mengancam keselamatan ramai inilah keperluannya akta keselamatan dan kuasa mutlak raja raja itu masih lagi relevan.

Institusi beraja juga mempunyai peranan yang signifikan dalam memastikan keamanan dan keharmonian dalam masyarakat pelbagai kaum ataupun masyarakat majmuk. Apa yang dilakukan untuk samada untuk kepentingan politik atau pun alasan untuk kepentingan masyarakat jelas yang pembangkang tidak mampu dan mempunyai keupayaan dalam menerajui pakatan apa lagi sebuah negara.


Kita tidak mahu yang isu ini diperbesarkan sehingga boleh mencetuskan ketegangan dan mengancam keharmonian kaum, kerana apa yang dilakukan karpal boleh juga dilakukan oleh pemuda umno.Akhirnya tidak ada pihak yang akan mendapat keuntungan atau pun manfaat dari apa yang berlaku. Umno Taman Paroi Jaya mengutuk sekeras kerasnya sebarang tindakan yang boleh menggugat keteteraman orang Melayu dan juga rakyat Malaysia

 

 

 


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?