Thursday, October 09, 2008

Najib confirms: Going for No 1 post

KUALA TERENGGANU: Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak officially announced he will contest the Umno president’s post when the party holds its election next March.
The current Umno deputy president was picked by current party president, Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, who on Wednesday declared he would not be defending his post.
The Umno president traditionally becomes prime minister of the country.
Perak and Terengganu Umno have announced they will nominate Najib for the president's post.
Other Umno leaders have declared their intention to contest the No 2 post of deputy president, but only veteran politician Tengku Razaleigh Hamzah has offered himself for the post of party president.



related story

Timbalan
Datuk Seri MOhd Ali Rustam
Ketua Bahagian Umno Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed.
Tan Sri Muhyiddin
Tan Sri Muhd Taib

Naib Presiden
Zahid Hamidi pulls out of Umno deputy race vie for VP
Tan Sri Isa Samad
Tan Sri Annuar Musa
Dato Seri Hishamuddin
Dato Seri Khaled Nordin

Mat Taib going for No 2 post



Pendirian Ku Li tidak berubah Presiden



Khairy, Mukhriz to make early charge
KOTA BARU: Umno Youth deputy head Khai­ry Jamaluddin and executive committee member Datuk Mukhriz Mahathir are leading the first charge of nominations from divisions in Kelantan for the wing’s top post.

Pemuda Post

Datuk Seri Mohd Khir Toyo and Padang Besar Umno division head Datuk Zahidi Zainul Abidin.

Puteri
Rosnah Abdul Rashid Sirlin
Datuk Shahaniza Samsuddin
Bibi Sharliza Mohd Khalid
Datin Asmalina Ismail

Pasti pemilihan kali ini akan lebih hangat dan panas dengan muka muka baru yang bakal bertanding untuk jawatan dalam Majlis Tertinggi, masih lagi diperingkat awal sudah pasti lebih ramai yang akan menawarkan diri untuk bertanding. Semoga keterbukaan dan ketelusan dalam pemilihan akan menjurus kepada memperkuat dan memperkasakan semula Umno dan tidak hanya untuk kepentingan individu.

Dengan mesyuarat bahagian yang bermula hari ini diikuti nanti dengan Majlis Tertinggi pada bulan March sudah semestinya calon calon mepunyai perancangan dan strategi masing masing dan persaingan secara sihat mestilah diutamakan.

Mungkin kita boleh mengimbas kembali sejarah atau pun rekod perjuangan setiap calon calon yang bertanding supaya ahli lebih jelas siapa yang mejadi pilihan dan kepercayaan mereka dalam meneruskan perjuangan Umno

Juga peringatan dari Dato Seri Mohd Hasan yang mengingatkan calon calon bertanding supaya tidak bertanding mengikut selera tetapi berdasarkan kemampuan dan sokongan

Usah bertanding ikut selera’

SEREMBAN: “Jawatan tertinggi Umno adalah jawatan terhormat, jadi kita mesti hormat jawatan itu... kalau ikut selera memang tajam, tapi kalau badan tak mampu, jangan berbuat demikian,” kata Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan.Beliau yang mengulas mengenai keghairahan beberapa individu untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno, berkata setiap pihak perlu serius dan melihat kemampuan diri sendiri sama ada boleh atau tidak memegang jawatan itu.“Kita kena fikir parti dulu, saya tidak kata tidak boleh tawarkan diri, tetapi ikut kemampuan sendiri.

Umno tulang belakang Barisan Nasional (BN) iaitu parti yang memerintah, tapi kalau sudah jadi macam pesta merebut jawatan, ia akan menyebabkan Umno menjadi murah.“Umno bukan parti murahan, kita ada wadah perjuangan, namun orang kadang-kadang lupa mengenai perjuangan sebaliknya merebut kedudukan sehingga ia seolah-olah menjadi satu budaya dan menyebabkan parti semakin lama semakin lemah,” katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Negeri di sini, semalam.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?