Monday, October 27, 2008

Mukhriz declines public debate

ALOR STAR: Datuk Mukhriz Mahathir does not want to be drawn into a public debate with Khairy Jamaluddin and other candidates vying for the Umno Youth chief post.

He said a public debate was not apt for those jostling for positions in a party.

"Contesting for posts in a party is an internal matter. This is like a family contest, therefore it is not necessary to draw external attention.

"Furthermore a public debate will only undermine efforts to strengthen the party especially if the issues brought up are sensationalised by the Opposition,'' he said.
http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/10/26/nation/20081026191659&sec=nation
 
Adakah perlu debat ini diteruskan bagi memberi peluang kepada setiap calon calon yang bertanding? Adakah ia akan dapat memberi kebaikkan dalam memperkasakan semula Umno?
 
Sebenarnya debat ini boleh dilakukan pada bila bila masa bukan sahaja debat tetapi juga sesi soal jawab dalam menentukan calon calon yang berwibawa untuk bertanding. Tetapi jika ia menjurus kepada unsur unsur yang tidak menguntungkan parti adalah lebih baik ia diadakan di peringkat parti sahaja.
 
Ini adalah kerana ahli ahli boleh menilai sejauh mana keberanian, idea idea baru, keperibadian, kebijaksanaan dan berbagai lagi dari para calon yang bertanding dari segi perlaksanaan dan perkembangan semasa calon calon. Bukan hanya oleh debat atau pun sesi soal jawab. Ini adalah kerana jika isu isu tersebut boleh dimanipulasi oleh golongan golongan yang tidak bertanggungjawab dalam mencari kesalahan orang lain.
 
Setiap calon mempunyai bakat dan kelebihan masing masing. Sebagaimana yang kita ketahui Dato Mukhriz dengan suara lantangnya berani mengutarakan apa sahaja isu yang difikirkan baik dalam memperkasakan Umno dan orang Melayu, bagaimana kita dibangunkan dari tidur bila beliau meminta Dato Seri Abdullah untuk meletak jawatan dan ini membuktikan beliau amat yakin dan percaya apa yang dilakukannya.
 
Saudara Khairy juga tidak kurang hebatnya selaku orang nombor dua didalam barisan kepimpinan Pemuda Umno dan juga kelantangan beliau dalam menilai isu dan menyuarakan segala idea idea yang difikirkan bernas dan bermanfaat kepada Umno dan juga orang Melayu. Juga dia dengan berani  memimpin pemuda menghantar memorandum bantahan kehadiran Setiausaha Negara Amerika Syarikat Con Rice.
 
Tidak dilupakan juga Dato Seri Dr Mohd Khir Toyo yang mana telah terbukti kebijaksanaan beliau dalam memimpin kerajaan Negeri Selangor dan juga kewibawaan beliau bila mengutarakan isu isu walaupun bertentangan dengan arus bilamana beliau merasakan yang tindakannya adalah dilandasan yang benar dan tepat. Ketokohan beliau dalam memimpin juga tidak boleh dipandang remeh atau diperkecilkan.
 
Terpulang kepada para perwakilan untuk memilih calon yang benar benar berkaliber dalam memimpin Pemuda Umno kearah landasan yang tepat untuk memperkasakan semula Umno dan memperjuangkan prinsip prinsip dan misi Umno. Kita tidak seharusnya leka dengan cerita cerita dongengan yang dimainkan oleh pihak pihak tertentu dalam menilai seseorang calon kerana tepuk dada tanyalah selera yang mana satu menjadi pilihan.
 

Comments:
Salam...

Debate on what topic?

Lets challenge Khairy to debate on Money Politics... would he?
 
BUNGARAYA Said,
Jangan Mukhriz terlalu banyak beralasan. Konon tak sesuai dibuat debat secara terbuka. Mukhriz mungkin menganggap kritikannya kepada Pak Lah dan meminta Pak Lah mengundur diri itu sesuatu yang dibuat dalam bangunanan PWTC kah!!!
Ia dibuat secara TERBUKA dan kepada mereka satu pujian harus diberikan kepada MUkhriz. Kepada saya ini namanya kurang ajar. Sama seperti bapanya ketika menulis surat kpd Tengku meminta mengundur diri suatu ketika dulu. Kenapa tak boleh berdebat. Kita peduli apa dengan orang lain. Niat kita suci dan bersih. Ingin melihat pemimpin berdebat untuk memilih siapa yang akan menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Pemimpin UMNO adalah pemimpin semua bangsa dan warganegara. Bukan sahaja memimpin Melayu dan Bumi yasng lain.
 
kalau setakat berdebat apelah yang dapat dinilai selain dari isu isu dan visi perjuangan masing masing..

tetapi apa pula yang telah dilakukan dalam erti kata sebenar dalam mencorak politik di malaysia adakah mereka benar benar berwibawa..

jika bercakap sahaja tanpa perlaksanaan itu hanyalah gula gula pembangkang dan janganlah ditiru.

di seremban pula ds sahak dan mat nor awang, adakah tikus membaiki labu, kenapa tidak dicalonkan yb mustapha sekurang kurangnya dia menang pada pru12 sedangkan mat nor dan sahak jelas tidak diterima tetapi tetap dicalonkan..

adakah mat nor awang berkaliber ataupun ds sahak yang baru diberi amaran kerana mensabotaj BN..ramai lagi pemimpin yang boleh diketengahkan.

ini seharusnya diteliti dan tidak semberono dalam membuat pemilihan kerana Umno kini tidak lagi segagah dulu dan perlu ada jentera yang benar benar boleh bergerak untuk pengukuhan semula

harapan untuk menguatkan semula hanyalah angan angan jika ds sahak dikekalkan dan hanya luncai dengan labu labunya jika mat nor pula yang dipilih..
 
Kalau debat setakat nak tunjuk dia seorang good orator tak payahlah buang duit dan tenaga. DSAI tu pun pandai berkata2 tapi habuk pun tarak. DS tu pun sama. Sdr. Mat Nor ni org yg sgt baik hati, tetapi boleh ke dia menjadi seorang pemimpin yang baik??? Lain kali, carilah org yg berwibawa utk bertanding supaya UMNO ni tak syak sendiri. Kalau yg memilih tu lebih bagus dari yg bertanding, nescaya dia tidak akan memilih org yg lagi teruk drp dirinya utk memimpin. Percayalah.
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?