Thursday, October 16, 2008

Lian Hoe Gerakan dicabar letak jawatan

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz menggesa Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe yang menimbulkan kontroversi apabila mendakwa orang Melayu sebagai pendatang, meletak jawatan sebagai Timbalan Menteri Penerangan. Beliau berkata, sebagai pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN), Lian Hoe tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang mempertikaikan asal usul orang Melayu. "Saya cabar beliau letak jawatan," katanya dengan nada lantang ketika perbahasan Bajet 2009 di Dewan Rakyat, hari ini.
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Thursday/Mutakhir/20081016173100/Article/index_html

Ini seharusnya tidak berlaku dalam parti komponen yang seharusnya sudah matang berpolitik. Disamping tidak sensitif dan kini Gerakan dilihat cuba mempertahankan kenyataan yang menunjukkan mereka tidak sensitif terhadap isu isu yang sepatutnya tidak disentuh.

Bagaimanakah reaksi mereka bila kenyataan Dato Ahmad Ismail dikatakan berbaur perkauman dan menuntut Umno menghukum Dato Ahmad diatas kenyataannya. Adakah Gerakan benar benar ikhlas ataupun berani mengambil tindakan yang sama terdahap Lian Hoe ataupun mereka hanya menjaga kepentingan sendiri.

Jika mereka benar benar ikhlas dalam perjuangan di dalam Barisan Nasional tindakan yang sama seharusnya diambil supaya menjadi pengajaran dan tidak memandang remeh isu isu berkaitan kaum lain di Malaysia ini. Seharusnya mereka akur dengan perlembagaan dan sejarah Malaysia dan tidak cuba memanipulasi fakta dengan maklumat yang boleh mengelirukan orang ramai. Keharmonian harus diamalkan oleh setiap parti komponen dan bukan hanya mengharapkan orang lain menjaga sensitiviti tetapi Gerakan sendiri tidak sensitif dan peka.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?