Tuesday, October 14, 2008

Keunikan tarian randai

SEREMBAN 12 Okt. - Tarian randai dikatakan mendapat nama daripada perkataan Minangkabau 'merandai' yang bermaksud melingkari satu kawasan lapang untuk mencari barang yang hilang.

Keunikan tarian randai dapat dilihat pada gerakan tangkas dan lincah yang berteraskan kepada seni silat Minangkabau.

Menurut seorang penggiat seni tarian randai, Mawlid Zaenie, 37, warisan kesenian masyarakat Minangkabau ini kebiasaannya dipersembahkan sebagai selingan sewaktu pertukaran babak dalam teater randai.

Beliau yang juga merupakan seorang tenaga pengajar persembahan budaya bersama kumpulan Rang Budayo Negeri Sembilan berkata, gaya persembahan tarian disesuaikan dengan babak-babak dalam teater randai.

''Lirik gurindam yang didendangkan sewaktu mengiringi persembahan tarian randai juga merupakan ringkasan atau sinopsis kepada babak teater yang dilakonkan," ujarnya.

Mawlid berkata demikian ketika ditemui selepas mengadakan persembahan tarian randai di pusat beli-belah Jaya Jusco Seremban 2 dekat sini baru-baru ini.

Tambah beliau, antara gurindam yang sering menjadi pilihan adalah Sumarantang Tinggi, Cantik Manis dan Bongai.

Jelas Mawlid, pada asalnya dialek Minangkabau digunakan dalam gurindam tarian yang berasal dari Bukit Tinggi, Sumatera, Indonesia.

Mawlid memberitahu, tarian randai juga sesuai dipersembahkan bagi memeriahkan majlis perkahwinan, majlis keramaian serta acara-acara rasmi kerajaan.

Menurut beliau, peralatan muzik tradisional caklempong seperti 'bonang', 'gereteh' dan 'tingkah' menjadi pilihan bagi mengiringi persembahan tarian randai.

''Peralatan muzik lain yang digunakan termasuk jidor (gendang besar), aduak (gendang kecil), bangsi (serunai buluh), saluang (seruling buluh), pupuik (serunai buluh kecil) dan tamborin," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau berharap kerajaan negeri dapat memainkan peranan secara proaktif bagi memartabatkan tarian randai agar ia terus hidup dan berkembang seperti cabang-cabang seni persembahan yang lain.

Beliau menjelaskan, keunikan tarian randai boleh diketengahkan sebagai satu produk kebudayaan serta pelancongan untuk menarik kedatangan pengunjung dari dalam dan luar negara.

''Seperti yang kita lihat pada hari ini, negeri Johor berjaya menonjolkan tarian zapin sebagai salah satu identiti budayanya.

''Justeru saya percaya Negeri Sembilan juga boleh mengambil langkah yang serupa dengan mempopularkan tarian randai," katanya.

Bagi memastikan kesinambungan tarian randai terus terpelihara sehingga generasi akan datang, ujar Mawlid, kumpulan Rang Budayo Negeri Sembilan sentiasa berbesar hati memberi tunjuk ajar kepada sesiapa sahaja yang berminat.

Beliau menambah, seseorang yang mahir dalam seni silat Minangkabau akan lebih mudah mempelajari tarian randai kerana kedua-duanya berkait rapat.

''Bagi yang tidak mahir pula, kami bersedia mengajarnya. Yang penting mesti ada kesungguhan dan semangat yang kuat untuk menyuburkan seni tarian randai," jelasnya yang telah empat tahun bergiat dalam bidang ini.

Sehubungan itu, kata Mawlid, pihak yang berminat boleh menghubungi beliau di talian 017-3501711 atau 016-6991717 untuk pertanyaan atau maklumat lanjut tentang tarian randai.

Satu lagi ciri kebudayaan di N Sembilan yang boleh dikembangkan sebagai produk pelancongan jika diberi suntikan dan idea yang baru.

 

Bukan sahaja boleh menarik pelancong dari dalam negeri tetapi juga luar negeri untuk menghayati keunikan tarian randai yang penuh mesej dan informasi dalam memahami adat dan budaya di N Sembilan.

 

Diharapkan kerjasama kementerian pelancongan dan kerajaan negeri dapat meningkatkan taraf tarian randai disamping menjadi daya tarikan dan produk pelancongan ke N Sembilan


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?