Friday, September 19, 2008

MAINS nak tolong..

Dana RM250,000 bantu peniaga

SEREMBAN 18 Sept. - Kerajaan negeri menerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) menyediakan dana RM250,000 khusus untuk umat Islam membuat pinjaman bagi menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan.
Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hassan (gambar) berkata, dana tersebut yang diuruskan oleh Yayasan Negeri Sembilan (YNS) juga bertujuan untuk mengelakkan peniaga kecil-kecilan daripada meminjam dengan ah long.
Beliau berkata, meminjam dengan along perlu dielakkan kerana ia boleh mengancam keselamatan diri dan keluarga jika hutang tidak dibayar mengikut jadual.
''Saya pernah menerima aduan meminjam RM3,000 tetapi terpaksa bayar balik RM5,000.
"Kadar bunganya sahaja yang terpaksa ditanggung oleh peminjam ialah RM2,000," kata beliau di sini hari ini.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0919&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_04.htm

Lagi usaha kerajaan N Sembilan yang mengamalkan sikap buat untuk rakyat dari bercakap dan bukan hanya menabur janji janji kosong seperti yang dilakukan oleh parti pembangkang.
Dengan dana yang akan diuruskan oleh YNS diharapkan peniaga peniaga kecil yang memerlukan modal pusingan sehingga maksimum Rm5000 bolehlah membuat permohonan dari agensi berkenaan.

Ini seterusnya dapat menjana kitaran ekonomi supaya dapat membantu menggerakkan perniagaan peniaga peniaga yang terlibat. Kita sedia maklum yang pinjaman pinjaman dari agensi agensi tidak berlesen atau pun Ah Long memang mudah diperolehi tetapi kesan jangka panjang dan kesan langsung seperti bunga yang terlalu tinggi amat membebankan peminjam dan berbagai bagai lagi masalah yang akan menyusul.

Cuma diharapkan syarat dan kelayakkan minima sahaja yang diperlukan oleh peminjam untuk membuat permohonan disamping itu juga diharapkan mereka yang benar benar berkelayakan dan memerlukan sahaja yang menerima skim pinjaman kecil kecilan ini. Syabas dan tahniah diucapkan buat kerajaan N Sembilan yang prihatin dan terus memperjuangkan nasib rakyat.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?