Monday, June 16, 2008

Sambung lebuh raya ke Bahau

Lebuh Raya Seremban-Kuala Pilah di Bukit Putus bakal disambung terus ke Tanjung Ipoh sebelum melalui Kampung Serdang, Pilah, ke jalan Kuala Pilah-Bahau.
KUALA PILAH 15 Jun – Kerajaan negeri berharap projek lebuh raya Seremban-Kuala Pilah yang kini dalam pembinaan dapat disambung sehingga ke jalan Kuala Pilah-Bahau bagi mengatasi kesesakan di bandar ini.
Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Infrastruktur, Air, Tenaga dan Telekomunikasi negeri, Datuk Ismail Lasim berkata, cadangan pelebaran jalan itu telah pun dikemukakan dalam kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) untuk di beri pertimbangan kerajaan persekutuan.
‘‘Kerajaan telah menghantar cadangan itu kepada pihak Unit Perancang Ekonomi (EPU) melalui Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) agar ia disenaraikan sebagai projek keutamaan dalam kajian separuh penggal RMK-9,” kata beliau kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan perumahan Skim Program Kesejahteraan Rakyat (SPKR) kepada keluarga Azman Ramli di Senaling, dekat sini hari ini.
Kata Ismail, pelaksanaan itu penting supaya lebuh raya baru di Jalan Bukit Putus yang kini dalam pembinaan diteruskan hingga ke Kuala Pilah.
‘‘Jika ini dapat dilaksanakan kerajaan negeri yakin, lambakan kereta yang menggunakan lebuh raya Seremban-Kuala Pilah yang akan tertumpu terus ke bandar Kuala Pilah sebelum ke Pantai Timur dapat dielakkan, selain mampu menjimatkan masa apabila ia siap dan dipersetujui kelak,” jelas beliau.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0616&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_01.htm


Usaha kerajaan N Sembilan yang memberi manfaat dari segi ekonomi, kemudahan dan juga taraf kesihatan yang lebih baik terutamanya pengguna jalan Seremban- Kuala Pilah dan penduduk sekitar.Sebagai jalinan penting yang telah sekian lama berkhidmat akhirnya laluan lurus dan dekat bakal dapat digunakan tidak lama lagi.Ia bukan sahaja menjimatkan masa dan jarak perjalanan dari Seremban ke Kuala Pilah tetapi ia juga dapat menjimatkan kos petrol yang meningkat mendadak.Kerana jalan lama begitu sempit dan tidak sesuai lagi dengan oeningkatan jumlah kenderaan di N Sembilan ini.

Secara automatik bila tersangkut dibelakang bas atau pun lori kenderaan terkpaksa menggunakan gear rendah dan ini meningkatkan kos petrol yang telah sedia meningkat.Ia berupaya menjimatkan berjuta juta ringgit setahun disamping mendekatkan lagi jarak untuk ke destinasi pelancongan di N Sembilan dan ini sudah pasti menjana pulangan yang tinggi bagi sektor pelancongan di N Sembilan.

Untuk menyedut udara segar dari hutan jarak dari Seremban ke Ulu Bendul bukan lagi suatu masalah kerana jarak perjalanan lebih kurang 10minit sahaja dari Seremban.Dengan pelbagai tarikan baru ke Ulu Bendul sudah pasti ia akan menjadi pilihan rakyat kerana dengan kos yang minimum(petrol+makanan) rakyat sudah boleh berkelah di destinasi yang menarik Ulu Bendul.


Mungkin juga perjumpaan bagi warga warga Umno yang ingin bertanding dibuat di Ulu Bendul, disamping menjimatkan kos dari buang duit dihotel hotel, juga sambil menyedut udara segar mungkin idea idea dan buah fikiran bernas dapat bercambah disini.



P/s:dialog yang didengar di Taman Ular Sawa, 'bang ular yang masuk roban kito tuh laie godang dari kek sini'

Comments:
KUALA LUMPUR, 20 Jun (Hrkh) - Pengerusi DAP Negeri Sembilan, Loke Siew Fook dalam satu kenyataannya baru-baru ini mendesak pemotongan elaun 50 peratus masing-masing bagi Menteri Besar, Dato' Seri Utama Mohammad Hassan dan anggota Exco Kerajaan Negeri Sembilan berkuatkuasa serta merta.

Loke menyatakan bahawa, cadangan pemotongan elaun itu wajar supaya MB dan Exco turut berkongsi penderitaan yang rakyat hadapi selepas kenaikan harga minyak yang cukup tinggi bermula 5 Jun lalu.

"Perdana Menteri dan menteri kabinet telah bersetuju memoting 10 peratus elaun dan mengurangkan percutian dalam negara Asean,

"Namun bagi saya ini tidak mencukupi kepada mereka yang menikmati elaun yang jauh lebih besar, namun saya tidak mahu mengulas soal ini, saya mahu fokus kepada isu di Negeri Sembilan," ujar Loke yang juga Ketua Pembangkang di Dun Negeri Sembilan.

Loke mendesak agar elaun perjalanan dan percutian ke luar negara MB dan Exco dipotong sejumlah 50 peratus dengan segera.

Loke seterusnya mendedahkan pendapatan Menteri Besar dan Anggota Exco kerajaan negeri bagi tempoh sebulan selain faedah lain yang diterima :


-Elaun Menteri Besar : RM14,175.15
-Elaun Adun : RM 4112.80
-Entertainment : RM5,500
-Pengerusi Exco : RM4,400

Jumlah tetap elaun MB setiap bulan : RM28,187.95

Kelebihan lain :


-Appointment allowance : RM10,000 (one-off) -Kediaman Khas.
-Elaun Perabut (sekali setahun) : RM5,000
-Orang gaji : Pembayaran bagi sebulan RM3000
-Air, elektrik, pemandu percuma selain dua orang pemandu rasmi.

Selain itu Menteri Besar juga menikmati kelebihan, boleh mendapatkan dua tiket penerbangan (tidak kira mana-mana destinasi) anggaran (Kuala Lumpur-London RM30,400).

Loke juga mendedahkan MB juga menikmati elaun penginapan RM500 sehari, elaun makan RM300 sehari selain elaun pakaian RM3000 (setiap tiga tahun sekali).

Sementara kata Loke, bagi anggota Exco pula, mereka memperolehi elaun tetap kira-kira RM15,222 selain menikmati percutian percuma sekali sepenggal.

Justeru Loke menegaskan perlunya pemotongan sejumlah 50 peratus ke atas elaun-elaun yang dinikmati Menteri Besar dan anggota Exco kerajaan negeri.
 
kalau gaji dio dan kemudahan ae samo dengan ekau, baik ekau yo jadi mb. nak samo an dgn cino montah bodoh tu , kojo ae semuo orang tak boto. kalu tak ada keistimewaan jadi mb dan exco, baik jadi drebar mb yo tak? mgkin loke bangang tu akan koba elaun drebar, makan kek mano, belanjo ghokok kono mintak potong dsbgnya lak. tapi kalau tok mat nak potong sendiri, terpulang pada diolah. xtak ado rm tu pun ghaso ae 4 keturunan boleh hidup seleso tak macam stengah orang yang pandai hontam dan kritik@cakap yo mcm banyak den tengok dalam komen dan macam cino bangang tu. bagi pulau yo kek cino hampeh ni.bini orang dio tak nak jago ko?
 
biasala pembangkang kenala menampakkan keburukkan orang lain supaya menutup segala kelemahan dan keburukkan mereka, itulah yang terjadi bila cakap ikut sedap mulut tanpa analisa yang kukuh, sebagai contoh harga minyak mereka pun mengaku tidak ada formula yang boleh menurunkan harga minyak lainla kalau ada telaga belakang rumah masing, itu pun belum tahu jika mereka tau pula nak mengeluarkan,eksport,proses dan lain-lain lagi.Sama la juga dengan elaun dan kes perbelanjaan kerajaan negeri jika.perbelanjaan berhemah dan berjimat memang dialu alukan tetapi pemotongan 50% adakah wajar??? Sebab nak memahami penderitaan rakyat, kalau macam tu kenapa tidak wakil2 rakyat pembangkang jalan kaki sahaja kerana ramai lagi rakyat yang tidak mampu memiliki kenderaan sendiri, tinggal dirumah setinggan dan macam2 lagi.akal kurang akal loke nih
 
Post a Comment

Links to this post:

Create a Link



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?