Sunday, June 08, 2008

MB wants village heads to submit reports online

KUALA TERENGGANU: Village headmen in Terengganu will soon have to submit reports on the development of their respective areas online to enable swift response to villagers' requests.
The state government plans to equip all the villages with computers to enable the village headmen to instantly send information and requests from village folk.
Mentri Besar Datuk Ahmad Said instructed all assemblymen to allocate funds to the Village Development and Security Committees under their purview to facilitate the procurement of computer sets.
“The management of villages here should go cyber and all reports submitted can be attended to at once with such facilities,” he said after the graduation ceremony of village headmen who attended computer courses here on Friday.
Ahmad said all data and information pertaining to the villages should be stored in the computer so that the headmen could manage their tasks professionally.
source TheStar 08/06/08

Satu usaha dalam memperbaiki mutu perkhidmatan dan meningkatkan keberkesanan pentadbiran yang harus dipuji.Usaha ini patut dicontohi oleh semua ketua-ketua kampung, ketua cawangan dan mereka yang berkaitan dengan hal hal kemasyarakatan supaya segala aduan, permasalahan, buah fikiran dan sebagainya dapat disalurkan dengan lebih cepat dan effisen.
Ia juga tidak terhad kepada penggunaan komputer boleh juga menggunakan fax dan sms contohnya jika tidak terdapat kemudahan internet.Rata rata sekarang ini akses kepada kemudahan tersebut bertambah baik dan boleh diakses dari mana mana lokasi dan tidak timbul alasan untuk membantu masyarakat melainkan jika hendak mencari alasan berbagai teori dan dalih boleh diberi.
Penglibatan para belia, wanita, warga emas dan semua pihak boleh digembling untuk menjayakan rancangan tersebut.Ini juga dapat mengelakkan alasan alasan seperti maklumat tidak sampai, lambat diketahui dan sebagainya.ketua ketua kampung seharusnya memainkan peranan yang lebih aktif dalam proses membantu pentadbiran berkaitan hal hal kemasyarakatan bukan terhad hanya kepada aduan langsung atau pun bon adife.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?