Wednesday, May 14, 2008

Negri MB may go for Umno VP post

SEREMBAN: Negri Sembilan Mentri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan may contest one of the top positions in Umno during the party election scheduled for December.
Mohamad, who had last month said he had no intentions of contesting the post of vice president, said he was now keeping his options open.
“I think it is good for the people and the party if there are more leaders offering themselves ... as for me, I am keeping my options open,” he said after chairing the state exco meeting at Wisma Negri.
He was asked to comment on statements by Pahang Mentri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob, Education Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein and former Perlis Mentri Besar Datuk Seri Shahidan Kassim who had said they may contest the vice presidencies.
Mohamad, who is second term Mentri Besar, said there was nothing wrong with any of these leaders voicing their intentions to contest.
“Umno is a mature party ... we had just celebrated our 62nd anniversary and members know who are good leaders and otherwise.
“If you give them the option to choose from a pool of leaders, they will make the right decision,” said Mohamad who was also Umno supreme council member.
Asked if he was for the abolition of the quota system which required aspirants to obtain a certain number of nominations to contest for the top two posts in the party, Mohamad said there were pros and cons to this.
“The quota system is good because only those who had the support of party members are allowed to contest the top positions. If you have many people contesting for the post of president for example, people would say Umno was a pasar malam (night market) party.
“On the other hand, the quota system may prevent genuine members from contesting ... some may see it as undemocratic,” he said.
However, Mohamad said the present system had been effective in producing good leaders.
He said those who wished to see a proper power transition in Umno would prefer that the quota system be continued.
“However, if there is to be any change, the delegates are the ones who should decide,” he said.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/5/14/nation/20080514151044&sec=nation

Umno Paroi Jaya Seremban menyokong penuh kepimpinan Dato Seri Utama Mohamad Hasan untuk bertanding sebarang jawatan tertinggi didalam pemilihan yang akan diadakan December nanti.Ini akan menambahkan lagi muka-muka baru dalam kepimpinan Umno Malaysia tetapi kami tetap berpegang kepada prinsip demokrasi dan suara ramai atau pun akar umbi.Secara tidak langsung pembaharuan juga akan dapat dibawa bersama dalam corak pemerintahan dan perjuangan Umno khususnya.Ini adalah kerana pemimpin pemimpin yang ikhlas dan berani harus diketengahkan untuk memastikan yang perjuangan Umno dan orang Melayu khususnya terus relevan dan diterima.
Kami juga menyokong penuh Ketua Cawangan Paroi Jaya untuk bertanding dalam jawatan yang lebih tinggi kerana kami amat percaya yang sudah sampai masanya pemimpin pemimpin muda diberi peluang dalam arena politik yang lebih tinggi supaya perubahan dan suara suara akar umbi sampai ke peringkat yang sepatutnya tidak hanya hilang ditengah jalan.Ini tidaklah bermaksud yang kami ini melanggar adab susila atau pun bersikap kurang ajar cuma kami percaya yang pembaharuan diperlukan untuk corak kepimpinan yang sedia ada dalam membantu kepimpinan Umno Bahagian, Negeri dan seterusnya Malaysia.

Comments:
Akum

It is very interesting to note that NS Menteri Besar has the intention to contest for a VP post.

Several question remains;-

Will he get enough nominations to contest the VP post since the quota system is still on?

One thing for sure he will not get even a single nomination from Sabah and will not get full nomination from NS itself unless his boy, the UMNO Seremban Deputy Chief, wins the contest for Seremban UMNO Division top post against the current incumbent.

It is also a foreseenable difficulty for him to get nominations from State like Perlis,Pahang and Johor unless he could come up with a win and win bargain with them and other states would require the same too maybe in different terms.

Another thing,can he endure or get rid off smear campaign by his Arch enemy ,the Seremban UMNO Chief in his way up to the VP post?Recently the Seremban UMNO Chief lodge a report with BPR for alleged mis use of power on part of NS MB. The poltical grapevine also indicates that the Seremban UMNO Chief has a full bag of weapons and strategies to assasinate the character of the MB. He is only waiting for the right time to open them one by one.

Thirdly, has he made a full reconciliation with KJ? He and KJ had a fierce arguments when MB made a stand to support the idea of having the party's election within this year and this invited disagreement from KJ.Will this event risk loss of support support and the necessary patronage from KJ if the MB intends to contest the VP post.

Will his brother interfere in his campaign to contest the VP post.Nearly everyone in NS knows his brother brings him nothing but a bad name.

It is worthwhile for him to contest the VP post in the coming party's election or should he just defend his MT seat for now
 
A'kum,atok nak beritahu sesuatu yang atok tahu tentang kroni budak Khairy ni coz atok ni dalam kampung dan cawangan dia.cawangan gadong.pertama kroni selaku balaci ,budak suruhan dan pengumpul harta dia setakat yang atok tahu si Wan Badak tu dan warisnya.Termasuklah adik beradiknya .DiSeremban atau sekitar negeri sembilan yang banyak mendapat kerja sekarang ni kakak si Wan Badak tu dibawah nama Melia Construction .Apa yang atok tahu lah coz ada juga kawan2 lama atok kat suk tu.Sikakak dia ni kalau dgn MB dan YDP serta SUK bukan main lagi dia layan.Malam tadi diRantau jamuan BN pun dia duduk semeja dgn YDP dan SUK.MB pula kena lah jaga kakak si badak ni coz ada connection dgn Khairy.

Atok tak selalu balik kg tapi atok selalu dpt rungutan dari geng2 kontraktor.Berita tentang Empangan Beringin kat Rembau tu dgn company dari Sarawak,Zircon tu wan badak dah masukkan adiknya sebagai proxy dia kat sana.Tak ada ke org rembau @ n.sembilan yang boleh buat sesuatu.Kalau tak percaya cuba selidik berapa banyak Melia construction ni dpt kerja diN9.Dalam 1,2 tahun ni...memang banyak.Kakak dia ni pandai memujuk,tah apa yang dia pakai pun tak tahu tapi apa yang atok tahu menjalar S Class dia kat Seremban tu.Nak ckp dia arkitek tak tahu pula atok apa kelulusannya..Yang jelas ianya dijadikan oleh Wan Badak untuk mengaut segala projek yang boleh dikaut dlam kawsan N9.

Atok nak komen banyak pun tak berapa sedap sebab atok pun dah meninggalkan kg halaman.Jadi eloklah kekawan yang tahu tentang ini tolong sebarkan dan kumpul bukti,coz tak ada bukti bahaya...sekarang ni tulis dalam blog pun kena ISA kan..so tolonglah tgk-tgkkan ya.

Setakat ni yang atok tahu...nanti ada masa atok akan update...

Wassalam
 
interesting comments by Atok and The observer :)

atok, may be boleh cerita lagi with details..

menarik and tertarik nak tahu :)
 
camno korang boleh sokong MB yang lantik adik beradik dlm exco. camno korang boleh sokong bila rakyat mengadu kerana anak dilarikan, pejabat wakil rakyat bleh cakap bukan bidang kami?
 
Saya Zakaria bin Sheikh Othman Ahli PAS Kawasan Seremban dengan rendah hati menjemput semua ahli UMNO Paroi Jaya menyertai Pakatan Rakyat. demi memasti islam dan melayu terbela di bumi bertuah ini. Hubungi saya untuk perbincangan lanjut di czackPY@yahoo.com.my
 
menarik tu, pejbt wkilrkyt mana yang kata anak dilarikan bukan urusan dia? boleh kasi explain x kenapa anak lari dan kemana? tok mb lantik adik beradik dalam exco? jawatan apa? menarik tu.
 
pakatan apa? pakatan penipu ke? dap + pkr+ pas = negara jahanam.
 
wahai 'ATOk' yang pandai sangat bermaim kata kata mengenai wan badak serta adik beradiknya. di sini sememangnya kaum kerabat wan badak daripada muar.
sekadar ingin memberi nasihat, bukan apa, sekiranya tidak pasti dengan apa yang nak di cerita Atok yang gempak tu mengenai wan badak, tak payah la kecoh. apatah lg nak bercerita mengenai adik beradik wan badak yg sememangnya ATOK sendiri tak pasti kenal. untuk pengetahuan ATOk., Wan Badak mana ada adik. Nak Tanya Sikit, kalau betul si Wan Badak Ni ada Adik, bagi la tahu yang mana satu. lelaki ke perempuan. Satu lg, kakak Wan Badak yang mana pakai S class menjalar kat sekitar seremban? cuba bg tau sikit yang mana satu? HA HA HA , kalau nak menipu pun agak agak la beb........ni balik kampung pun jarang jarang sekali nak bercerita ttg hal perihal keluarga orang. apa kata ATOK yang bijaksana ni jaga hal keluarga sendiri, jgn pening pening menyibuk hal perihal rumah tangga org , kan aman hidup ye.....tak. sudah la ATOK, hentikanla keje tak berfaedah ni. insyallah hidup diberkati tuhan.

sekian terima kasih

yang benar

orang muar.
 
wahai 'ATOk' yang pandai sangat bermaim kata kata mengenai wan badak serta adik beradiknya. di sini sememangnya kaum kerabat wan badak daripada muar.
sekadar ingin memberi nasihat, bukan apa, sekiranya tidak pasti dengan apa yang nak di cerita Atok yang gempak tu mengenai wan badak, tak payah la kecoh. apatah lg nak bercerita mengenai adik beradik wan badak yg sememangnya ATOK sendiri tak pasti kenal. untuk pengetahuan ATOk., Wan Badak mana ada adik. Nak Tanya Sikit, kalau betul si Wan Badak Ni ada Adik, bagi la tahu yang mana satu. lelaki ke perempuan. Satu lg, kakak Wan Badak yang mana pakai S class menjalar kat sekitar seremban? cuba bg tau sikit yang mana satu? HA HA HA , kalau nak menipu pun agak agak la beb........ni balik kampung pun jarang jarang sekali nak bercerita ttg hal perihal keluarga orang. apa kata ATOK yang bijaksana ni jaga hal keluarga sendiri, jgn pening pening menyibuk hal perihal rumah tangga org , kan aman hidup ye.....tak. sudah la ATOK, hentikanla keje tak berfaedah ni. insyallah hidup diberkati tuhan.

sekian terima kasih

yang benar

orang muar.
 
Post a Comment

Links to this post:

Create a Link



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?