Tuesday, May 06, 2008

Karpal langgar ketertiban pembentukan negara

KUALA LUMPUR 6 Mei - Tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang secara berterusan mempersoalkan hak dan kuasa Raja-Raja Melayu melanggar ketertiban pembentukan negara ini yang diamal dan dipertahankan sejak sekian lama.
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, Malaysia adalah negara raja berperlembagaan yang perlu dihormati oleh semua.
“Raja-Raja Melayu ialah lambang Ketua Agama Persekutuan dan juga kepada negeri-negeri Melayu yang lain. Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu adalah payung yang menaungi seluruh rakyat tanpa mengira kaum dan agama.
``Kita tidak boleh pisahkan urusan kenegaraan di antara institusi raja dengan Perlembagaan Negara. Ia sangat berkait rapat di antara satu sama lain. Kemakmuran dan kerukunan bermasyarakat terbentuk selagi kita menghormati latar belakang ini,'' katanya dalam satu kenyataan yang diedarkan di lobi Parlimen di sini. - Utusan.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0506&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_09.htm

Satu lagi contoh dimana institusi beraja dan orang orang Melayu tidak dihormati lagi bilamana Kapal secara terbuka berani mengkritik Sultan Perak dan ini jelas menunjukkan yang dia tidak menghormati perlembagaan atau pun langsung tidak sensitif atau pun sengaja menimbulkan isu tersebut untuk menduga sejauh mana orang orang Melayu sedar dan tahu mengenai hak hak mereka sendiri kerana dia semestinya sudah membaca perlembagaan itu berkali kali.Perkara ini terjadi adalah kerana orang Melayu terlalu bermurah hati sehingga mereka lupa diri di Malaysia ini.Institusi beraja telah wujud sekian lama berbanding parti politik yang baru setahun jagung jika dibandingkan dengan institusi beraja.Mereka seharusnya tidak lupa diri sehingga mencabar dan menyentuh sensitiviti orang orang Melayu dengan memanipulasi isu isu yang sensisitif.Tiada gunanya jika hanya orang orang Melayu yang terus menerus diingatkan untuk menjaga keharmonian jika mereka tidak ikhlas terhadap orang orang Melayu.Ini adalah kerana mereka harus sedar yang kehadiran, keharmonian dan kemajuan ekonomi hanya dapat dicapai dengan suasana orang orang Melayu membenarkan dan mereka tidak akan dapat berbuat demekian jika suasana di Malaysia ini sebaliknya.Ini juga sebenarnya kesilapan besar pihak pembangkang bila bersekongkol dengan mereka yang tidak tahu menghormati sensitiviti masyarakat majmuk.Seharusnya mereka sedar yang institusi dan agama tidak boleh dipolitikkan kerana didalam Islam tiada pemisahan antara agama dan politik dan ini hanya dapat didukung oleh Umno yang sekian lama telah terbukti berjaya dalam usaha ini semenjak zaman pra merdeka lagi.Sedarlah wahai orang orang Melayu yang ini seharusnya menjadi titik tolak untuk orang orang Melayu bersatu dalam mematahkan usaha usaha atau pun unsur unsur yang membawa ketidakharmonian di Malaysia

Comments:
ini dah dikira menderhaka dan memalukan orang orang melayu seharusnya orang orang melayu harus lebih tegas dan tidak perlu bertolak ansur atas perkara yang menjurus kepada perkauman
 
Seharusnya orang orang Pas dan Pkr sedar dengan siapa mereka berkawan dan adakah mereka dapat mengawal (kawan) mereka ini yang tidak tahu menghormati orang Melayu dan cuba meniupkan semangat perkauman.Institusi beraja telah menjadi lambang atau simbol kepada orang Melayu dan dengan mencabar titah Sultan bermakna secara tidak langsung karpal singh ini telah mencabar orang Melayu.Dia tentu faham apa maksud raja berlembagaan dan demokrasi berpalimen tetapi tetap mahu menimbulkan kemarahan orang orang Melayu dengan cuba memanipulasi berpelembagaan dan memainkan isu isu yang sensitif sedangkan rakyat telah sedia maklum yang bidang agama disesebuah negeri adalah dibawah kuasa Sultan dan ini telah termaktub dan diperakui sekian lama.Apakah yang dilakukan oleh PAS dalam isu ini selain dari meminta maaf kepada Karpal dan ini tidak seharusnya berlaku kerana tidak ada apa yang perlu dimaafkan kerana isu yang ditimbulkan memang menimbulkan kemarahan orang orang Islam.Janganlah kamu berkompromi dengan isu isu agama atau pun kerana terlalu taksub sehingga takut untuk bersuara dan berjuang sehingga sanggup menyebelahi kafir laknat ini
Pjguns
 
umno yang mengajar sifat kurang ajar ni. siapa yang terjerit2 dgn kain rentang bertulis "natang"?
 
KAU MEMANG BANGANG. GAJAH DOPAN MATO X NAMPAK TP KUMAN KEK SEBORANG TORANG MATO. BAYI TU KUTUK HINO RAJO, TOPI YANG APO NATANG TU CKP ORGHANG TONGAH MARAH. KALAU EKAU TENGOK ORANG ADIL DAN PAS LAE TAK SODAP BUNYI AE. MALEH NAK KOBA NGAN KAU YANG GOMA SALAH AN ORGHANG YO KOJO KAU. KAU NI SPESIES MANDIKAR MELAKO KO, BANGANG AMEK?
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?