Tuesday, May 20, 2008

Dr M quits Umno

ALOR STAR: Tun Dr Mahathir Mohamad has announced he is quitting Umno, in what is seen as his final push to force Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi to step down as Prime Minister and party president.
His wife Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali has also quit, according to his website
www.chedet.com
Dr Mahathir also called on Umno members to join him in this radical move, which he likened to “removing gangrene” in order for the party to survive.
Except for two party veterans and one branch in the Merbok division, there were no other takers.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/5/20/nation/20080520071530&sec=nation

Satu kejutan kepada UMNO di atas tindakan Tun Mahathir yang keluar dari UMNO dan juga ianya dilihat sebagai satu frasa dalam tindakan beliau bagi memberi penekanan kepada YAB Pak Lah walaupun ini bukanlah perkara baru kerana YM Tunku, Tun Hussein dan Dato Onn juga pernah melakukan tindakan yang serupa cuma yang menjadi perbezaan hanya isu dan sebab kenapa mereka keluar dari UMNO. Seharusnya tidaklah akan menjadi masalah pokok atau pun huru hara kepada UMNO kerana UMNO lahir bukanlah parti bagi mana-mana individu atau pun orang2 tertentu dan terpilih yang mana perjuangan bersama lebih diutamakan, cuma yang menjadi persoalan dikotak pemikiran adakah tindakan Tun ini akan lebih membawa kepada kebaikan atau pun ia hanya akan menambah serta menyulitkan usaha yang sedang dan akan digerakkan oleh ahli2 UMNO untuk memperkukuhkan semula parti .
Sebagai seorang pemimpin yang cukup dihormati, tindakan Tun sudah tentu dijangka akan membawa pengaruh dan kesan yang besar tetapi ahli2 UMNO bukanlah tidak bijak sama sekali dalam membuat pertimbangan seperti yang diwar-warkan.Cuma sedikit kerisauan membelenggu ialah pada mereka yang hanya menunggu peluang mengambil kesempatan diatas sedikit kejutan dan kekeruhan yang berlaku. Dalam proses mencari pemimpin, biarlah ditentukan mereka yang ikhlas dalam perjuangan.
Seperti di Bahagian Seremban baru-baru ini mengenai laporan yang dibuat oleh Ketua UMNO Bahagian Seremban kepada BPR tentang salah laku dan monopoli YAB Dato Seri Utama Hj. Mohamad B. Hj. Hassan dalam mentadbir Kerajaan N. Sembilan...apakah status laporan tersebut dan kalau benar sepertimana didakwa YAB Dato Seri Hj. Mohamad B. Hj. Hassan bersalah, kami sebagai rakyat dan ahli UMNO yang bertanggungjawab, merasakan berhak bagi mendapatkan jawapan dan kebenaran atas laporan yang dibuat agar rakyat tahu kisah sebenarnya kelak . Adakah benar2 Tok Mat bersalah atau pun ada pihak yang sekadar hanya sengaja menabur fitnah dan mahu menjatuhkan reputasi beliau semata2? Apakah kesinambungan bagi laporan tersebut? Adakah benar laporan yang dibuat atau sekadar provokasi serta retorik semata? Bukanlah berniat bagi mencampuri urusan pihak berkuasa, cuma sekadar melontar pandangan bagi memastikan kebenaran terjawab juga akhirnya demi kepentingan Agama Bangsa dan Negara. Salam perjuangan......

Ekhsan.

Comments:
Just another antics by TDM. He managed to make this issue headlines in many media which have made the report of the Royal Commission be forgotten for a while!!

Hehehe funny TDM!!
 
if u cant face the tsunami maybe u can try to deviate the wave good work Tun
 
The current brought by the tsunami is just so strong that all ways to deviate the wave deemed fruitless! Even if it's made by TDM

Manusia boleh merancang dan berkonspirasi TETAPI perancangan ALLAH itu adalah lebih besar dan lebih terancang!
 
dunia tidak akan berhenti tanpa TDM. HIDUP UMNO!!!!
 
Lopeh Tun koba dio kuar UMNO, ramai plak pemimpin UMNO yang terkojut boruk sampai terkeluar duri, daging, nyamuk ngan kelambu eh skali.

Stakat Tun ngan anak bini dio kuar UMNO, apo la sangat. Bukan kuar join PKR, PAS atau DAP pun. Kuar tuk menyakat jo.

Dongar sampai ado cawangan UMNO yang bungkuih pasal ramai ahli eh masuk PKR lopeh pilihanrayo, tak do pulak yang terkojut. Padohal bondo tu lagik serius masalah eh.

Apo yang kito kono ingat, UMNO tu bukan Mahathir atau Pak Lah. UMNO tu kito yang punyo.
 
yo botul 2 Umno 2 orang melayu punyo bukan Tun punyo sorang, maapla Tun x dapek nk ikut la-tun perak
 
Salam perjuangan dari saya..janganlah kita melatah atas tindakan TDM. Sebagai bangsa yang berbudaya dan berbudi bahasa...jangan kita cepat perlekeh apa yang berlaku di depan mata. TDM banyak jasa, Pak Lah ada amanah nak dilaksana...kesimpulannya, jgn kita membabi buta menhentam pemimpin kita.
Biarlah TDM dengan caranya....tapi sebagai manusia yang berakal dan boleh menilai baik dan buruk...jangan terlalu cepat kita mencerca dan menghina. Yang ada ketika di hotel masa tu pun ramai orang yang kecewa spt x dipilih sbg calon, orang2 yang ingin mendengar dan ahli2 parti2 pembangkang. Siapa yang ada di sana pasti maklum apa yang berlaku. Apa pun itu keputusan TDM...hormatilah dia sebagai orang yang berjasa dan orang yang lebih tua dari kita kerana itu sudah berkurun menjadi amalan kita semua orang Melayu tapi untuk menongkah arus meremeh parti yang telah lama memperjuangkan Agama dan ketuanan Melayu selama ini...jauh sekali.
Jangan terlalu retorik dan hanya pandai bercakap seperti khalid di selangor...malu bercakap sebagai bekas ahli korporat tapi banyak alasan yang diberi bila diminta jawapan kepada janji2 yang ditabur tanpa fakta. Sepatutnya, sebagai bekas seorang CEO harus tahu melihat annual budget dan baru boleh merancang tapi main sedap mulut bercakap...kemudian menyalahkan budget terdahulu kononnya.
Jikalau kurang keyakinan...sila lihat laporan tahunan budget bagi kerajaan negeri Selangor 2007. Apa pun, bagi mereka khususnya generasi muda yang tidak tahu apa yang telah berlaku tendang terajang selama 20 tahun dalam UMNO selama ini...janganlah kita cepat2 membuat kesimpulan kerana masing2 ada alasan kenapa dan mengapa semuanya berlaku. Hanya mereka yang berada di dalam selama ini lebih maklum akan cerita yang sebenarnya. Semoga kesemua pemimpin negara akan diberkati ALLAH atas segala perancangan serta tindakan bagi terus memajukan serta mentadbir tanah air yang tercinta. Amin
 
Ekhsan,

is UMNO strengtening itself or strengtening Pak Lah?

If UMNO needs to be strengtened,we need a stronger leader than him.

If Pak Lah is strengtening himself,we can expect to see more questionable decisions and actions coming from him.

TDM saw what Pak lah is trying to do and what he did was not for the interests of the Malays generally and or UMNO members specifically but for his selfish interest.

That is why TDM call it quits and does not want to be part od Pak Lah selfish agenda.

What do you think Ehksan?
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?