Sunday, November 25, 2007

N. Sembilan mahu status MSC

NILAI 23 Nov. – Kerajaan Negeri Sembilan sedang merangka pelan pembangunan untuk mendapatkan status MSC sebagai daya tarikan baru kepada pelabur asing.
Kebanyakan pelabur luar menyedari negeri itu amat strategik untuk pelaburan tetapi menarik diri selepas menyedari status MSC tidak disediakan di negeri itu.
Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, baru-baru ini kerajaan negeri kehilangan pelaburan dari Amerika Syarikat bernilai hampir RM1 bilion disebabkan ketiadaan status itu di negeri ini.
“Pelabur itu akhirnya memilih negeri lain, tapi kita tumpang gembira juga kerana ia masih melabur di Malaysia. Dari sini, kita dalam proses supaya MSC wujud juga di Negeri Sembilan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan jalan utama Nilai Impian hari ini.
Katanya, ia bukan proses yang mudah kerana ia melibatkan banyak perkara seperti penyediaan tenaga elektrik yang lancar malah kerajaan negeri harus memberi jaminan tiada gangguan bekalan tenaga atau ganti rugi akan dibayar.
Beliau berkata, bagaimana kerajaan negeri tidak mahu terburu-buru untuk mendapatkan status MSC.
Mohamad Hasan juga berkata, kerajaan negeri sedang merangka untuk membuka kawasan industri baru.
Dalam Pelan Struktur Negeri Sembilan 2020, kerajaan negeri sudah pun membahagikan negeri itu kepada empat zon untuk pelbagai industri, katanya.
‘‘Selepas ini tidak ada lagi industri yang bercampur-campur dalam satu kawasan. Industri makanan misalnya akan ditempatkan di kawasan Tampin, teknologi tinggi di Nilai atau Port Dickson, kayu kayan dan perabot di Bahau,” katanya lagi.
Jalan sepanjang satu kilometer itu menghubungkan Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban terus ke Nilai Impian melalui Tol Nilai dimajukan oleh Negara Properties (M) Bhd..
Jalan itu yang berharha RM6 juta memendekkan masa perjalanan dari 20 minit kepada hanya lima minit untuk memasuki bandar serba ekslusif itu.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?